Στις 25 Μαΐου 2001 έφυγε από τη ζωή ο άνθρωπος που απαθανάτισε τον Che Guevara και δημιούργησε το ιστορικό πορτρέτο του ‘Ηρωικού Αντάρτη’ – όπως το ονόμασε ο Κουβανός φωτογράφος-.
Alberto Diaz Guttierez. Ο σπουδαίος Κουβανός φωτογράφος που έγινε περισσότερο γνωστός με το όνομα Alberto Korda . Δεν θεωρείται τυχαία ένας από τους πιο σημαντικούς “χρονικογράφους” της κουβανικής επανάστασης. Είναι ο άνθρωπος που απαθανάτισε τον Che Guevara κι έβγαλε τη δημοφιλέστερη, ίσως, φωτογραφία του και μία από τις πιο διάσημες στην ιστορία της φωτογραφίας.
Γεννήθηκε στην Αβάνα και ήταν γιος ενός εργάτη των σιδηροδρόμων. Πριν ενασχοληθεί οριστικά με τη φωτογραφία, εργάστηκε σε πολλές διαφορετικές δουλειές. Αρχικά ήταν βοηθός φωτογράφου. Διακρίθηκε ως φωτογράφος μόδας αλλά μετά από κάποιο χρονικό διάστημα προτίμησε να εγκαταλείψει την εμπορική φωτογραφία και να ασχοληθεί με τη φωτοδημοσιογραφία. Δεν του άρεσε το τεχνητό φως γι’ αυτό ακόμη και στο στούντιο χρησιμοποιούσε μόνο φυσικό φως.Από το 1959 εργάστηκε στην κουβανική εφημερίδα Revolución (Επανάσταση) και υπήρξε προσωπικός φωτογράφος του Che Guevara για μια δεκαετία. Από το 1968 έως το 1978, αφοσιώθηκε στο είδος της υποβρύχιας φωτογραφίας. Αργότερα, όμως, το φωτογραφικό του έργο περιορίστηκε.
`Εφυγε από τη ζωή το 2001 στο Παρίσι, από καρδιακή προσβολή κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας μιας έκθεσης φωτογραφιών του.
“Βρισκόμουν περίπου δέκα μέτρα από την εξέδρα όπου μιλούσε ο Φιντέλ Κάστρο. Ξαφνικά, πρόσεξα ότι ο Τσε πλησίαζε το κιγκλίδωμα» περιέγραψε ο ίδιος αργότερα τη στιγμή της σύλληψης της φωτογραφίας. Την ώρα που η φωτογραφική μηχανή έκανε το χαρακτηριστικό `κλικ` ο ίδιος τραβούσε την πιο καθοριστική φωτογραφία της καριέρας του.
Στις 5 Μαρτίου γίνεται η κηδεία των θυμάτων από την έκρηξη στο γαλλικό πλοίο Λα Κουμπρ. Κοντά στο νεκροταφείο Κολόν, στην Εικοστή Τρίτη Οδό, θα στηθεί μία εξέδρα που θα σκεπαστεί από μια σημαία της Κούβας με ένα πένθιμο κρέπι. Από κει ο Φιντέλ Κάστρο θα πει για πρώτη φορά το σύνθημα `Πατρίδα ή θάνατος`.”
O Korda – φωτογράφος της εφημερίδας Revolution – σταμάτησε σχεδόν αυτόματα το φακό του στο πρόσωπο του Comandante. “Με το που τον είδα στο κάδρο της κάμερας, μ` εκείνη την έκφραση, ξαφνιάστηκα, σαν να `χα δεχτεί ένα χτύπημα. Ενστικτωδώς πατάω το διάφραγμα” είπε.
Μετά το θάνατο του Che Guevara, η φωτογραφία έγινε διάσημη. Το παράδοξο είναι ότι η Revolution επέλεξε αρχικά να μην τη δημοσιεύσει. Το 1967, ο Korda έδωσε τη φωτογραφία σε κάποιον Ιταλό επισκέπτη στην Κούβα.. Ο Ιταλός μετά το θάνατο του Che άρχισε να δίνει τη φωτογραφία.
Mια ιστορική φωτογραφία που έκανε το γύρω του κόσμου, έγινε σύμβολο, αφίσα, εξώφυλλο σε βιβλία και περιοδικά, αργότερα μπλουζάκια και μπρελόκ, πουλήθηκε και αγοράστηκε όσο καμία άλλη. Ωστόσο, ο Korda δεν έλαβε γι’ αυτήν ποτέ πνευματικά δικαιώματα.
`Oπως ο ίδιος έχει πει, η κουβανική επανάσταση άλλαξε ριζικά τον προσανατολισμό του.
“Κόντευα τα 30, και ζούσα επιπόλαια όταν ένα εξαιρετικό γεγονός άλλαξε τη ζωή μου. Η Κουβανική Επανάσταση. Τότε τράβηξα εκείνη τη φωτογραφία του μικρού κοριτσιού που έσφιγγε ένα κομμάτι ξύλο σαν να ήταν κούκλα. Κατάλαβα ότι άξιζε να αφιερώσω τη δουλειά μου σε μια επανάσταση που είχε στόχο να εξαλείψει αυτές τις ανισότητες.”