Ο Άιφελ είχε δηλώσει ότι αυτός ο διάσημος Πύργος «πήρε το σχήμα του από τον ίδιο τον άνεμο».
Ένας εκπαιδευμένος μηχανικός, ο Άιφελ ίδρυσε και ανέπτυξε μια εταιρεία που ειδικευόταν στις μεταλλικές κατασκευές, της οποίας το επιστέγασμα ήταν ο Πύργος του Άιφελ. Αφιέρωσε τα τελευταία τριάντα χρόνια της ζωής του στην πειραματική του έρευνα.
Γεννημένος στη Ντιζόν το 1832, αποφοίτησε από την Ecole Centrale des Arts et Manufactures το 1855, την ίδια χρονιά που το Παρίσι φιλοξένησε την πρώτη Παγκόσμια Έκθεση.
Πέρασε αρκετά χρόνια στη νοτιοδυτική Γαλλία, όπου επέβλεπε τις εργασίες στη μεγάλη σιδηροδρομική γέφυρα στο Μπορντό και στη συνέχεια ίδρυσε μόνος του το 1864 ως επάγγελμα «κατασκευαστής»- δηλαδή ως επιχείρηση ειδικευμένη στα μεταλλικά δομικά στοιχεία.
Η εξαιρετική του σταδιοδρομία ως κατασκευαστής σημαδεύτηκε από την εργασία στην οδογέφυρα του Πόρτο πάνω από τον ποταμό Douro το 1876, την οδογέφυρα Garabit το 1884, τον σιδηροδρομικό σταθμό Pest στην Ουγγαρία, τον θόλο του παρατηρητηρίου της Νίκαιας και την έξυπνη δομή του Αγάλματος της Ελευθερίας. Κορυφώθηκε το 1889 με τον Πύργο του Άιφελ. Αυτή η ημερομηνία σηματοδοτεί το τέλος της καριέρας του ως επιχειρηματία.
Μια διεθνής κληρονομιά
Ο Άιφελ κατασκεύασε εκατοντάδες μεταλλικές κατασκευές όλων των ειδών σε όλο τον κόσμο.
Οι γέφυρες και ιδιαίτερα οι σιδηροδρομικές γέφυρες, ήταν ο αγαπημένος του τομέας εργασίας, αλλά κέρδισε επίσης φήμη για τις μεταλλικές κατασκευές και τις βιομηχανικές εγκαταστάσεις του. Η καριέρα του σημαδεύτηκε από έναν μεγάλο αριθμό εκλεκτών κτιρίων, μεταξύ των οποίων δύο από τα πιο σημαντικά είναι τα δίδυμα οικοδομήματα της οδογέφυρας του Πόρτο και της οδογέφυρας Garabit στην περιοχή Cantal της Γαλλίας. Εξίσου εξαιρετικές είναι ορισμένες άλλες κατασκευές στις οποίες επιτράπηκε η καθαρή εφευρετικότητα της εταιρείας του Άιφελ, όπως οι «φορητές» γέφυρες που πωλούνται σε όλο τον κόσμο σε «κιτ», η έξυπνη δομή του Αγάλματος της Ελευθερίας στη Νέα Υόρκη και φυσικά τον ίδιο τον Πύργο του Άιφελ.
Ο Άιφελ είχε δηλώσει ότι αυτός ο διάσημος Πύργος «πήρε το σχήμα του από τον ίδιο τον άνεμο». Συνολικά, 300 εργάτες ένωσαν 18.038 κομμάτια σφυρήλατου σιδήρου, βάζοντας 2,5 εκατομμύρια πριτσίνια. Το 1889, όταν ανεγέρθηκε ο Πύργος του Άιφελ, βραβεύτηκε για το επίτευγμά του με το μετάλλιο της Λεγεώνας της Τιμής.
Παναμάς – Ένα κολοσσιαίο… και καταστροφικό έργο
Το 1887 ο Άιφελ συμφώνησε να χτίσει τις κλειδαριές του καναλιού του Παναμά, ένα τεράστιο εγχείρημα που δεν διαχειρίστηκε σωστά ο Ferdinand De Lesseps, το οποίο κατέληξε στο μεγαλύτερο οικονομικό σκάνδαλο του αιώνα.
Αυτό ήταν το μεγαλύτερο συμβόλαιο σε ολόκληρη την καριέρα του αλλά και αυτό με το μεγαλύτερο ρίσκο. Δεδομένου του κινδύνου που αντιμετώπιζε, του παρασχέθηκαν μεγάλα οικονομικά πλεονεκτήματα και ισχυρές εγγυήσεις, που του επέτρεψαν να εισπράξει τα κέρδη του αμέσως μόλις ξεκινούσαν οι εργασίες.
Παρά τη φροντίδα που έλαβε ο Άιφελ στο έργο, η εκκαθάριση της εταιρείας κατασκευής καναλιών, Compagnie du Canal, στις 4 Φεβρουαρίου 1889, οδήγησε στο δικό του κατηγορητήριο για απάτη μαζί με τον De Lesseps και τον γιο του, και σε ποινή φυλάκισης δύο ετών και πρόστιμο 2000 φράγκων, παρόλο που τίποτα δεν μπορούσε πραγματικά να του κατηγορηθεί προσωπικά.
Με την τιμή και την αξιοπρέπειά του σε σοβαρό κίνδυνο, αποχώρησε από τις επιχειρήσεις. Η απόφαση επρόκειτο αργότερα να ακυρωθεί από το ανώτατο εφετείο, το Cour de Cassation, απαλλάσσοντάς τον από όλες τις υποχρεώσεις σχετικά με τις κατηγορίες, γεγονός που έβαλε τέλος σε κάθε περαιτέρω δικαστική αγωγή εναντίον του.
Η επιστημονική έρευνα
Όταν συνταξιοδοτήθηκε μετά το σκάνδαλο του Παναμά, ο Άιφελ αφιέρωσε τα τελευταία τριάντα χρόνια της ζωής του σε μια γόνιμη καριέρα ως επιστήμονας.
Πρώτα απ `όλα, έβαλε τον εαυτό του να βρει μια πρακτική εφαρμογή για τον Πύργο, ο οποίος είχε κατασκευαστεί για να στέκεται μόνο είκοσι χρόνια. Το χρησιμοποίησε σε πειράματα αντίστασης ανέμου, ως μετεωρολογικό παρατηρητήριο, και κυρίως ως γιγάντιο εναέριο ιστό για τη νέα επιστήμη των ραδιοφωνικών εκπομπών.
Συνέλεξε μετεωρολογικά δεδομένα σε θέσεις που ήταν εγκατεστημένες στις διάφορες ιδιοκτησίες του και ταυτόχρονα συνέχισε την έρευνά του στην αεροδυναμική, κατασκευάζοντας μια αεροδυναμική σήραγγα ακριβώς στους πρόποδες του Πύργου και στη συνέχεια μια δεύτερη και πολύ μεγαλύτερη στην Rue Boileau στο Παρίσι. 1909. Αυτή η τελευταία αεροδυναμική σήραγγα είναι ακόμα σε λειτουργία.
Πέθανε στις 27 Δεκεμβρίου 1923 σε ηλικία 91 ετών.
Klik.gr