Κατηγορίες

Τέμπη – Νέες αποκαλύψεις για το έγκλημα: Από το 2019 γνώριζαν ότι δεν λειτουργούσε κανένα σύστημα στη γραμμή

Γράφει ο Αλέξανδρος Καλαφάτης

Φωτογραφικά – ντοκουμέντα που αποκαλύπτουν το μέγεθος της διάλυσης της τηλεδιοίκησης επί σειρά ετών βρίσκονται στο μικροσκόπιο του έμπειρου και ιδιαίτερα μεθοδικού Ανακριτή που διερευνά την τραγωδία των Τεμπών. 

Το iEidiseis φέρνει στο φως τα εν λόγω ντοκουμέντα, όπως και μία επιστολή που είχε στείλει προς τους προϊσταμένους του στις 3 Ιουνίου του 2019 σταθμάρχης, ο οποίος εάν είχε εισακουστεί ίσως τα πράγματα να είχαν εξελιχθεί διαφορετικά.

Πρόκειται για σταθμάρχη που αποτελεί έναν από τους βασικούς μάρτυρες της υπόθεσης που θα στοιχειώνει για πάντα την ελληνική κοινωνία. 

Στην επιστολή του έκρουε το καμπανάκι του κινδύνου τονίζοντας ότι η τηλεδιοίκηση είτε είναι εκτός λειτουργίας είτε υπολειτουργεί σε βαθμό που τίθεται κίνδυνος για την ασφάλεια των τρένων.

Για τον σταθμό της Λάρισας, όπου λίγα χρόνια αργότερα έγιναν οι μοιραίοι χειρισμοί χωρίς να υπάρχει τηλεδιοίκηση για να σωθεί η κατάσταση, αναφερόταν προφητικά ότι δεν υπάρχει δυνατότητα διόρθωσης τυχόν λαθών: «Όλα ερυθρά (σ.σ. εννοεί τα κόκκινα φανάρια) και εδώ επιβάλλεται να έχουμε έλεγχο διότι γίνονται συνεχώς χειρισμοί από τους κλειδούχους και θα μπορούσαμε αν είχαμε έλεγχο να διορθώσουμε τυχόν λάθος τους».

Λόγω των βλαβών στον πίνακα του Κέντρου Ελέγχου Κυκλοφορίας φαίνονταν κόκκινα φανάρια. Υπό κανονικές συνθήκες κόκκινα (ερυθρά) γίνονται τα φανάρια όταν περνάει το τρένο. Όταν όμως υπάρχει βλάβη όλα κοκκινίζουν μόνιμα είτε περνάει από το σημείο τρένο είτε όχι, με αποτέλεσμα να αχρηστεύεται η τηλεδιοίκηση.

Για τις σήραγγες των Τεμπών σημειωνόταν: «Στις σήραγγες των Τεμπών και του Πλαταμώνα (Νέοι Πόροι) όλα τα κυκλώματα ανόδου-καθόδου. Δεν έχουμε κανένα έλεγχο ούτε καμερών ασφαλείας ούτε πυρασφάλειας-πυρανίχνευσης σε περίπτωση πυρκαγιάς δεν μπορούμε να αποκλείσουμε την είσοδο των αμαξοστοιχιών σε αυτές (σ.σ. εννοεί στις σήραγγες)». Υπενθυμίζεται ότι τη μοιραία ημέρα της 28ης Φεβρουαρίου 2023 για λίγα μέτρα δεν έγινε η σύγκρουση των δύο τρένων μέσα στη σήραγγα, γεγονός που εάν συνέβαινε θα θρηνούσαμε ακόμα περισσότερους νεκρούς. 

Τα ντοκουμέντα που δημοσιεύει το iΕidiseis εκτιμάται ότι θα «φωτίσουν» την έρευνα σε σχέση με το πότε άρχισε να υπολειτουργεί ή να μη λειτουργεί καθόλου η τηλεδιοίκηση. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο Ανακριτής δίνει ιδιαίτερη έμφαση στο συγκεκριμένο κομμάτι της έρευνας και για το λόγο αυτό έχει καλέσει για να δώσουν καταθέσεις σχεδόν όλους τους παλιούς τηλεδιοικητές και σταθμάρχες, μεταξύ αυτών πολλοί συνταξιούχοι.

Αίσθηση προκαλεί ότι στις φωτογραφίες που ελήφθησαν στις 3 και στις 8 Ιουνίου 2019 φαίνονται πάνω στον πίνακα ελέγχου χαρτάκια που ενημερώνουν για βλάβες, τα οποία είναι «καρφιτσωμένα» στον πίνακα ακόμα και από το 2012. Αυτό σημαίνει ότι για τουάχιστον εφτά χρόνια (μέχρι τη λήψη της φωτογραφίας) έμειναν εκεί, χωρίς κάποιος να διορθώσει τις βλάβες. Για το σταθμό Λιτοχώρου για παράδειγμα υπάρχουν «αρπάγες» (δηλαδή κλειδιά που δεν λειτουργούν από την τηλεδιοίκηση) και αιχμές (δηλαδή κλειδιά -διαγώνιοι- που δε λειτουργούν από την τηλεδιοίκηση, παρά μόνο χειροκίνητα από τους κλειδούχους) από το 2012. Το ίδιο και στο σταθμό Λεπτοκαρυάς, Δοξαρά και Νέων Πόρων. Στο Σταθμό Ευαγγελισμού το χαρτάκι ενημερώνει για βλάβες από το 2017. Το ίδιο και στο σταθμό της Ζάχαρης. 

Οι φωτογραφίες «θολώνουν» το επιχείρημα που είχε ακουστεί ότι η τηλεδιοίκηση έπαψε να λειτουργεί μετά τη φωτιά που είχε ξεσπάσει τον Ιούλιο του 2019 στη θέση Ζάχαρη. Οι εικόνες που δείχνουν ότι το σύστημα υπολειτουργούσε ελήφθησαν περίπου ενάμιση μήνα πριν ξεσπάσει η φωτιά. Συνεπώς η πιθανότερη εκδοχή είναι η φωτιά στη θέση Ζάχαρη να «αποτελείωσε» και τα σημεία όπου λειτουργούσε η τηλεδιοίκηση, η οποία όμως ήδη τελούσε σε μεγάλα κομμάτια του σιδηροδρόμου υπό διάλυση.


Ολόκληρη η επιστολή 

Αυτούσια η επιστολή όπως εστάλη τον Ιούνιο του 2019 και έκρουε το καμπανάκι του κινδύνου. Πλέον μπαίνει μαζί με τις φωτογραφίες που τη συνοδεύουν στο μικροσκόπιο του έμπειρου Ανακριτή, ο οποίος φαίνεται ότι μελετά με μεγάλη προσοχή όλα τα στοιχεία.

«Οι σταθμοί που είναι εντός της τηλεδιοίκησης που δεν έχουν κανένα έλεγχο των αιχμών είναι οι εξής: Σταθμός Παλαιοφαρσάλου, τελείως σβηστός. Σταθμός Ορφανά, όλα τα κυκλώματα σε άνοδο-κάθοδο ερυθρά. Σταθμός Δοξαρά όλα ερυθρά με αρπάγες. 

Σταθμός Κραννώνα όλα ερυθρά. Σταθμός Μεζούρλου όλα ερυθρά και επειδή γίνονται χειρισμοί στις αιχμές επιβάλλεται να έχουμε έλεγχο. Σταθμός Λάρισας όλα ερυθρά και εδώ επιβάλλεται να έχουμε έλεγχο διότι γίνονται συνεχώς χειρισμοί από τους κλειδούχους και θα μπορούσαμε αν είχαμε έλεγχο να διορθώσουμε τυχόν λάθος τους. 

Σταθμός εμπορικός: Όλα είναι κανονικά αλλά υπάρχουν αρπάγες σε όλες τις αιχμές με αποτέλεσμα να είναι αδύνατο να κάνουμε χειρισμούς. Σταθμός Ευαγγελισμού: Γραμμή καθόδου είναι κανονικά. Γραμμή ανόδου είσοδος πράσινη, έξοδος κόκκινη. Και εδώ έχουμε αρπάγες χωρίς να γίνονται χειρισμοί. Σταθμός Νέων Πόρων: Όλα ερυθρά. Αιχμές καθηλωμένες. Σταθμός Λεπτοκαρυάς: Όλα ερυθρά σε άνοδο-κάθοδο με αρπάγες. 

Σταθμός Λιτόχωρου: Τελείως σβηστός με αρπάγες σε όλες τις αιχμές. 

Σταθμός Κατερίνης έως Σταθμό Αιγινίου όλα σβηστά σε άνοδο και κάθοδο.

Η επικοινωνία του Ρ/Τ είναι ελλιπής (…) Στις σήραγγες των Τεμπών και του Πλαταμώνα (Νέοι Πόροι) όλα τα κυκλώματα ανόδου-καθόδου. Δεν έχουμε κανένα έλεγχο ούτε καμερών ασφαλείας ούτε πυρασφάλειας-πυρανίχνευσης, σε περίπτωση πυρκαγιάς δεν μπορούμε να αποκλείσουμε την είσοδο των αμαξοστοιχιών σε αυτές (σ.σ. εννοεί στις σήραγγες). 

Τα κυκλώματα των σηράγγων που είναι ερυθρά επιβάλλεται να καθαριστούν για την ασφαλή κυκλοφορία των αμαξοστοιχιών σε αυτές. Η διαδοχή των αμαξοστοιχιών γίνεται σε πολλές περιπτώσεις με τη χρήση κινητών τηλεφώνων. Εγώ προσωπικά δεν το κάνω αλλά υπάρχουν συνάδελφοι που το κάνουν. Παρακαλούμε για τις ενέργειές σας για την ασφαλή και ομαλή λειτουργία των αμαξοστοιχιών».

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *